
Kognitiiviset vinoumat informaatiovaikuttamisen mahdollistajina (2025)
Kirjoittajat: Nurkka, T., Luoma-aho, V., & Kaarkoski, M. (2025).
Informaatiovaikuttamisesta puhuttaessa keskitytään usein siihen, mitä keinoja käytetään ja mitkä strategiat parhaiten onnistuvat vaikuttamaan ihmisiin. Harvoin kuitenkaan keskitytään sen selvittämiseen, miksi jotkut vaikuttamiskeinot toimivat niin hyvin kuin ne toimivat. Artikkeli keskittyy informaatiovaikuttamisen vähemmän tutkittuun puoleen: vaikutettavan ajatusmaailmaan. Artikkeli kysyy, mitkä tekijät ihmisen asenteissa ja ajatusmalleissa altistavat hänet informaatiovaikuttamiselle? Avainroolissa ovat kognitiiviset eli tiedolliset vinoumat, jotka vaikuttavat informaatiovaikuttamisen uhrin ajatuksiin ja tulkintoihin vääristäen niitä usein totuudesta poikkeavalla tavalla. Tämä teoreettinen artikkeli kokoaa yhteen tähänastisen tieteellisen tutkimuksen löydökset niistä informaatiovaikuttamiseen liittyvistä kognitiivisista vinoumista, jotka kansainvälisessä tutkimuksessa on todettu kaikkein merkittävimmiksi informaatiovaikuttamiselle altistaviksi tekijöiksi.
Kognitiiviset vinoumat informaatiovaikuttamisen mahdollistajina. Tiede ja ase, 2024(82), 51-71.
The research was funded by Strategic Research Council at the Research Council of Finland.